L'organització familiar
L’organització
familiar
La paraula família
prové de famulus, serf, que vol dir el conjunt dels esclaus d’una casa.
Es considerava la
família una societat civil i també religiosa.
Es definia família com a societat religiosa un conjunt de
persones a les quals la religió permetia invocar la mateixa llar i oferir
menjar fúnebre als mateixos avantpassats.
Cada família tenia
els seus propis deus:
Lar familiar: el
déu protector de la casa
Penats: déus
protectors dels queviures
Manes: déus dels
difunts que se’ls hi entregaven ofrenes.
Genius: déu
protector del pare de la família.
La família com a
societat civil tenia la pàtria potestas on el pare tenia alguns privilegis:
Tenia autoritat
sobre la dona, podia acceptar o refusar a un fill recent nascut, tenia autoritat sobre els fills que
arribava fins al dret de la vida o la mort, era l’amo absolut de la propietat
familiar i l’únic que tenia capacitat per comprar o vendre i finalment l’únic
de l afamilia que tenia personalitat jurídica.
Els fills
Quan naixia un
fill la comadrona el posava als peus de son pares i si el pare l’alçava en
braços manifestava que l’acceptava, si es girava d’esquena i el deixava a terra el nadó era abandonat a la porta de casa
o en algun lloc on podia ser recollit per convertir-lo en esclau o prostitutes
i en cas que estigues molt feble se’l deixava morir. Al cap de vuit dies les
nenes i nou els nens se’ls batejava i se li posava el nom de tres components:
Praenomen: el nom
personal
Nomen: el nom comú
de tots els membre de la gens.
Cognomen: el
sobrenom que te l’origen en algun defecte físic.
El matrimoni
La finalitat del
matrimoni era tenir fills per perpetuar
la família.
Per concedir
matrimoni calia complir unes condicions:
Tenir l’edat
mínima, en que calia que els fills tinguessin un cert desenvolupament físic; és
a dir 12 anys les dones i els homes entre 14 i 16 anys.
Tenir el
consentiment dels pares
Tenir el ius
connubi que era el dret al matrimoni que només ho tenien les persones lliures.
Tipus de
matrimoni
Hi havia dos
tipus de matrimonis; cum manu que consistia en que quan la dona es casava,
queia en l’autoritat del seu marit i sine manu consistia en que la dona es
quedava sota l’autoritat del pare.
Dins el cum manu
es distingeixen:
Confarreatio: era
un matrimoni de caràcter religiós i pràcticament indissoluble on es feia una cerimònia
semblant al casament
Coemptio: era un
simulacre de compra de la dona pel marit on el pare cedia al marit l’autoritat
de la seva filla davant d’uns testimonis.
Usus: la
convivència durant un any, sense interrupció de tres nits atorgava al marit la
manus de la seva esposa.
Cerimònia de
casament
Era l’esdeveniment
més important de la família
En primer lloc hi
havia les esposalles que era un acte celebrat davant d’uns testimonis per
segellar el compromís que els promesos s’intercanviaven regals i un anell que
es posaven al dit anular de la mà esquerra.
El dia del
casament que venia després de les esposalles la núvia abandonava els vestits de
nena i es posava el nupcial que consistia en una túnica blanca cenyida per un
cinturó de llana amb doble nus i un vel de color ataronjat. La núvia anava acompanyada
de una padrina i a continuació el pare
oferia un sacrifici i es prenien els auspicis, si era favorable seguia e
casament si no s’ajornava, la padrina en presència dels déus unia les mans
dretes dels nuvis, després es celebrava un sopar nupcial a casa de la núvia i
seguidament es feia el deductiu que era un rapte del marit on la núvia es
refugiava als braços de la seva mare i el nuvi feia veure que l’arrancava amb
violència , finalment es feia el seguici cap a casa del nuvi, quan arribaven a
la nova llar, el nuvi agafava a la núvia en braços i l’entrava a casa seva.
El divorci
Al principi el
marit podia repudiar a la dona però no era massa acceptat socialment i freqüent.
Al final de la república ja era més freqüent i en l’imperi ja estava
generalitzat.
Comentarios
Publicar un comentario